Dyrehold Uge 10 OPGAVE C
Pædagogiske aktiviteter - husk at dette kan danne udgangspunkt for din praksisafprøvning
Naturdannelsens erfaringsbaserede og følelsesmæssige elementer
10. Beskriv et pædagogisk forløb i forbindelse med oprettelsen af dyreholdet og i tiden efter... (konkrete ideer).
Da målgruppen er fra 0-6 år har de ikke været med til at opstarte kompostorme, da der har været et processe hvor vi har skulle have lavet et terrarie (habitus) med hummes(orme jord). Terrariet tage med i institutionen hvor børnene her vil kunne kigge på dem igennem terrariet.
11. Afprøv dine pædagogiske aktiviteter. Husk at sammentænke aktiviteterne med dit mål.
Naturdannelsens erfaringsbaserede og følelsesmæssige elementer
10. Beskriv et pædagogisk forløb i forbindelse med oprettelsen af dyreholdet og i tiden efter... (konkrete ideer).
Da målgruppen er fra 0-6 år har de ikke været med til at opstarte kompostorme, da der har været et processe hvor vi har skulle have lavet et terrarie (habitus) med hummes(orme jord). Terrariet tage med i institutionen hvor børnene her vil kunne kigge på dem igennem terrariet.
11. Afprøv dine pædagogiske aktiviteter. Husk at sammentænke aktiviteterne med dit mål.
Et pædagogisk forløb om kompostorme kunne starte med en introduktion til kompostormenes vigtige rolle i naturen og hvordan de bidrager til at nedbryde organisk materiale og skabe næringsrig jord.
Derefter kan Børnene få lov til at opleve kompostormene på nært hold ved at observere dem i et terrarie. Børnene kan være med til at fodre ormene med organisk affald, se hvordan ormene nedbryder det, og lære om forskellige faktorer der påvirker kompost processen.
Derefter kan Børnene få lov til at opleve kompostormene på nært hold ved at observere dem i et terrarie. Børnene kan være med til at fodre ormene med organisk affald, se hvordan ormene nedbryder det, og lære om forskellige faktorer der påvirker kompost processen.
Vi vil lade børnene prøve at gøre så meget som muligt selv. Vi vil give dem tid til at fordybe sig i at eksperimenterne. Giv tid til at afprøve det flere gange. Så vil vi tilpasse undervejs med de erfaringer børnene får undervejs.
Afslutningsvis kan forløbet måske ende med at børnene selv får lov til at bruge den næringsrige jord fra terrarie til at plante blomster eller grøntsager og se, hvordan denne bæredygtige cyklus kommer fuld cirkel. På den måde får børnene både en praktisk og følelsesmæssig forståelse for kompostormenes betydning og på den måde vil de få et indblik i økosystemet og hvordan det hænger sammen.
12. Beskriv pædagogens rolle: I forhold til anskaffelse (indkøb / indsamling), daglig pasning og evt. bortskaffelse (forventninger, ansvar, død mv.)
12. Beskriv pædagogens rolle: I forhold til anskaffelse (indkøb / indsamling), daglig pasning og evt. bortskaffelse (forventninger, ansvar, død mv.)
Det er pædagogens ansvar at sørge for den daglige pasning af ormene, herunder at sørge for, at de har tilstrækkeligt med mad (f.eks. frugt- og grøntsagsrester) og vand, at temperaturen er passende, og at komposten er fri for skadelige stoffer.
Hvis ormene bliver syge eller dør, er det også pædagogens ansvar at tage sig af situationen og eventuelt skaffe nye orm, hvis det er nødvendigt.
Samlet set er det vigtigt, at pædagogen er opmærksom på ormene og deres behov, samt at have en grundlæggende forståelse for kompostering og økosystemet, som ormene er en del af. Ved at tage disse foranstaltninger kan pædagenen bidrage til at skabe et miljøvenligt og bæredygtigt læringsmiljø for børnene og fremme forståelsen for naturens kredsløb.
Børnene vil være med til at finde en plads til dem når de skal ud i naturen igen, da de sagtens kan overleve i naturen.
Vi vil tage snakken personale imellem om vi skal have kompost i vores institution og for at videreudvikle børnenes bevidsthed om naturen, ud fra naturdannelsens fem elementer, hvor det materielle kommer i fokus og hvordan vi påvirker naturen. Dermed får de en kognitiv viden.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar