Planternes behov:
Klima, vanding, gødning lysforhold, temperatur mv. Hvad er et frø? Hvad er en plante / plantens forskellige dele? Formeringsformer.
Pralbønne har brug for et tempereret klima med en gennemsnitlig temperatur på ca. 14 grader. Den har brug for rigelige mængder vand, især i vækstsæsonen, men det er vigtigt at undgå vandstagnation for at forhindre råd og svampesygdomme.
Lysforholdene bør være fuld sol, da pralbønne trives bedst i direkte sollys.
Generelt er pralbønne en varmekrævende plante, der trives bedst i varmere klimaer, så det er vigtigt at sørge for, at den ikke udsættes for frost eller temperaturfald under 10 grader. Pralbønner er flotte. Både løv og blomster er meget dekorative og de vil fint kunne passe i en haven. Pralbønner skal høstes i tide, for bliver de for store, er de ikke så velsmagende.
Pralbønner er små, ovale frø med en mørkebrun farve og en glat overflade. De kan variere i størrelse afhængigt af bønnesorten, men generelt er de omkring 1-2 cm lange og ca. 1 cm brede. Pralbønne Frøene har en tynd hinde, der dækker frøet og beskytter det mod skader.
Pralbønne har flere formeringsmetoder, herunder frøformering og stiklinger.
Frøformering er den mest almindelige måde at formere pralbønne på. Frøene plantes normalt direkte i jorden eller i potter og spirer normalt indenfor 7-14 dage. Frøformering er en enkel og omkostningseffektiv måde at få nye planter på.
Stiklinger er også en effektiv måde at formere pralbønne på. For at gøre dette skal du skære en del af en sund plante og placere den i vand eller fugtig jord, indtil der dannes rødder. Dette er en hurtigere måde at få nye planter på, men kræver lidt mere indsats og tålmodighed.
Et plante frø er en lille, livskraftig struktur, der indeholder embryonet af en plante samt en forsyning af næringsstoffer, der giver næring til planten, indtil den kan udfolde sig og begynde at vokse selvstændigt. Frøet spiller en vigtig rolle i plantens reproduktion, da det kan spire og vokse til en ny plante under de rette betingelser. Frø findes i frugter eller kapsler og kan spredes af vind, vand, dyr eller mennesker, hvilket bidrager til plantens reproduktion og spredning.
En plante er en levende organisme, der normalt har rødder, stængel og blade, og som bruger sollys til at producere sin egen mad gennem processen fotosyntese. Planter kan også have blomster og frugter.
De forskellige dele af en plante inkluderer:
Rødder: Rødderne er den del af planten, der vokser under jorden og absorberer vand og næringsstoffer fra jorden for at understøtte plantens vækst.
Stængel: Stænglen er den del af planten, der forbinder rødderne med bladene og bærer vand og næringsstoffer op til resten af planten.
Blade: Bladene er den del af planten, der normalt er grøn og bruges til at absorbere sollys under fotosyntese. Bladene producerer også ilt som biprodukt af fotosyntesen.
Blomster: Blomster er reproduktionsorganer hos planter, der bruges til at producere frø. Blomsterne kan have en række forskellige former, farver og dufte for at tiltrække bestøvere som insekter og fugle.
Frugter: Frugter dannes efter bestøvning af blomster og indeholder frøene, som kan spredes og vokse til nye planter. Frugter er ofte søde og saftige for at tiltrække dyr, der spiser dem og spreder frøene
Forskellige dyrkningsforhold: Potter, drivbænke mv. beskrives. Lav evt. en tegning / plakat.
Christina: Jeg har vælg at plante en af pralbønner sammen med Vandmelonsraster, kaffegrums og jod. Så bliver det til tre forskellige dyrkingsforhold.
2. april efter 15 dage har jeg taget billede af pralbønner i gen
Vandmelon lykkes ikke så godt, selve vandmelon er blevet rådende og med muk på derfor har jeg omplaceret frø i jod hvor er lys og varme forskel til den anden frø i jod.
Da er ikke sked så meget de sidste 15 dage hvor frø har fået mere lys og varme i kaffekrums og vandmelon.
Til gengæld kan man kan man tydelig se at pralbønne i jod er blevet til en plante. Nu kunne man godt opstille en hypotese, var det nu jod som pantemateriale eller mindre lys or varme der har sæt drivkraften i gang for frøn?
Pia: Jeg har at plante nogle pralbønne sammen med nogle børn fra vuggestue. De har plantet dem i en plastiklomme for her vil de have mulighed for at se pralbønnes rødder og følge den vokse. Samtidig har jeg også plante nogle hjemme i forskellige lysforhold.
De det nu er påskeferie har jeg taget bønnerne med hjem for at passe dem med vand.
Litteratur:
Ejbye-Ernst, N., & Stokholm, D. (2015). Natur og udeliv: Uderummet i pædagogisk praksis. Systime.
Hej Pia, Dorte og Christina
SvarSletTak for jeres indlæg. Fin gennemgang af bønneplanten, samt brug af fagbegreber generelt. I må gerne tage nogle billeder af bønne spireproces som supplement til jeres kredsløb.
Vh Christoffer