søndag den 28. januar 2024

Jonas' biotop

 Min biotop ved Rode mose.


Jeg har valgt et område der ligger 1.5 km øst for min bopæl. Her er der et lille område med både mose, træer, og en bund fyldt med blade, græs, jord nedfaldne grene og krat. Et godt område til mangfoldigt dyreliv. Jeg havde ved mit første besøg ved biotopen dejligt solskinsvejr, og mild vintertemperatur på 6-7 grader. Der var begyndt at skyde små planter op af jordens bund, og de grønne farver var begyndt at kigge frem.


Her ses min skitsering af biotopen. 10x10 m2.

ved et andet besøg på biotopen, d 19.02 ses tydelige ændringer og langt mere bevoksning.
se billeder nedenfor.
Vintergækkerne kigger frem.

Træerne begynder at skyde.

Det skyder fra jordbunden, græs, mælkebøtter og andre planter kigger op efter nogle lune februar dage. Jeg observerede også et par snegle.

En hel masse judasøre, der her vokser på en gren. Den er også spiselig, om end lidt kedelig i smagen.




1 kommentar:

  1. Hej Jonas - en spændende biotop du har fundet - vi glæder os til at følge med! Og dejligt med skitse og gode fotos :-)
    Vh Ida

    SvarSlet