søndag den 25. februar 2024

Biotop 4. Aktivitet Christina og Pia

 

 4. Aktivitet Christina og Pia


Vildtkamera

Vores biotop er en del af et jagt arealer, hvor jægeren har sat et vildtkamera, for at følge med i aktiviteter af dyre og hvad for dyr der er på arealet.

Vi har fundet nogle dyre spor af rådyr og fundet den sti hen over marken hvor rådyrene går.












Vi har snakket en del med jæger om hans jagt mark og hvad han har skudt af dyr. Vi har været inde på jagts hjemmeside og finde en masse viden (katalog viden), hvornår og hvorfor nogle dyr man må skyde i Danmark.










Ved at bruge et vildtkamera i en pædagogisk praksis kan være en spændende og lærerig aktivitet for børnene og voksen. Her kan man bruge Miro forsker metode til at børn kan får en analog viden og naturen.

Naturobservation: Vildtkameraet har man mulighed for at observere, diskutere og se de forskellige dyr, der kan ses på kameraet. Dette vil være en god måde at lære om dyreliv og natur på. Man kan efter følge undersøge området for spor af dyr.

1. Vildtkameraet bruges til at dokumentere dyrenes adfærd og vaner. Børnene og voksen kan undersøge, hvilke dyr der lever i området, hvad de spiser, og hvordan de kommunikerer med hinanden.

2. Vildtkameraet bruges til at indsamle data om dyrenes aktiviteter over tid. Hvor børnene og voksen kan analysere og sammenligne data for at få indsigt i dyrenes adfærdsmønstre og levevilkår.

3. Vildtkameraet kan bruges til at skabe deres egne naturfilm eller billedcollager. Dette kan være en sjov og kreativ måde at udtrykke sig på og dele deres opdagelser med andre.

Ved at integrere vildtkameraet i pædagogisk arbejde kan børnene få en dybere forståelse for naturen og dyrelivet omkring dem, samtidig med at de udvikler deres observationsevner og kreativitet.





 



Edlev, L. T. (2015). Natur og miljø i pædagogisk arbejde (3. udgave). Munksgaard.



Husted, M., Jordt Jørgensen, N., & Dahl Madsen, K. (Red.). (2023). Hanedød og æggemassakre. I Bæredygtighed og dagtilbudspædagogik: Eksperimenter, dilemmaer og læreprocesser. Frydenlund.

Jagttider i Danmark 2022-2023 | OutdoorSeason. (2020, maj 12). https://outdoorseason.dk/jagttider-danmark/



Vilsholm, A. L., Åxman, S. R., & Vilsholm, R. L. (2021). Mikroforsker i dagtilbud: Inspirationshæfte til voksne, der vil arbejde undersøgende sammen med børn (A. L. Vilsholm, S. R. Åxman, & R. L. Vilsholm, Red.). Naturvejledning Danmark.

1 kommentar:

  1. Hejsa - spændende med vildt kamera. Kunne I folde mere ud hvordan I vil anvende mikroforsker metoden i et forløb med kameraet i dagtilbud: Hvordan tager I afsæt i børnenes undring?
    Hvordan vil I "undersøge området for spor af dyr" sammen med en børnegruppe?
    "Børnene og voksen kan undersøge, hvilke dyr der lever i området, hvad de spiser, og hvordan de kommunikerer med hinanden" - kunne I beskrive eksempler på hvordan I lave disse undersøgelser med jeres målgruppe?
    " Vildtkameraet bruges til at indsamle data om dyrenes aktiviteter over tid. Hvor børnene og voksen kan analysere og sammenligne data for at få indsigt i dyrenes adfærdsmønstre og levevilkår" - igen fold meget gerne ud hvordan dette kunne foregå med børnene i dagtilbud? Hvilken indsigt i adfærdsmønstre og levevilkår vil I kunne analysere jer frem til via filmene?
    Vh Ida

    SvarSlet