3. Aktivitet Judasøre
Under vores udforskning om 10 dyre og 10 planter, har vi bland andet fundet en svamp som vi ikke kendende før eller har set føre, synes udsyn af svampen tiltrækker mig ikke, den ser lidt giftig ude i kraft af deres farve. Efter vi er kommet hjem og har søgt i bøger og på nænnet og dermed bruger katalog viden, for at finde ude af hvad det er for en svamp. Vi fandt ude af at svampen vi fandt på biotopen, er en Judasøre og de fæller under kategorier spiselige svampe. Derfor vil vi bruge judasøre som 3 aktivitet.
Vi gå ud i naturen og leder efter et hyldetræ
Vi undrer os over hvordan kommer svampen til sit Navn Judarsøre, og hvorfor vokser den op på et hyldetræ?
Svampen har
et Narrative ”Judasøre hedder også Auricularia auricula-judae. I bibelen står
der, at Judas forrådte Jesus. Men Judas fortrød sin gerning og hængte sig
ifølge sagnet i et hyldetræ. Det ville hyldetræet ikke finde sig i. Og derfor
har hyldetræet fået hule grene. Og derfor kunne grenen ikke bære Judas. Han
faldt ned, og dér hvor hans øre ramte træet, voksede svampen 'judasøre' frem. Kineserne
kalder den for træøre, og japanerne for trævandmand” (Laursen, 2013)
Judasøre en lidt special svamp da den ikke er tilegnet til stegning, pga. den står vandmængde i selve svampen. Den vil svulme op og hoppe rund i stegepanden og nærmest eksploder. Judasøre tilegner sig til suppe, salat.
Undersøge svampen, hvordan den ser ud, kan man smage på den.
Vaske den og tørre den, hvad ser den så ud og hvordan vil man bruge Judasøre til måske suppe eller en risret.
Det giver mulighed for at eksperimentere med Judasøre og man vil hele tiden have mulighed for at ændre ting undervejs.
Da vi kom hjem igen, har vi vasket svampen og nu ligger det må en avis på pille ovn til at tørre.
Svampen er en Bævresvampe den kan tørre ind og svulme op igen, svampen er vingummiagtigt. Vi skal tilberede svampen og vil derfor finde en opskrift der passer til svampens konsistens og smag.
Vi følger plan som vi har lagt og følger processen, hvad sker med svampen og hvordan vil vi tilberede den.
Ingredienser
- 50 gram friske judasøre
- 50 gram champignon
- 3 fed hvidløg
- 2 spsk frisk ingefær
- 2 spsk grøn karry paste
- 2 spsk rapsolie
- 1 gulerod
- 1 chili peber
- 2 forårsløg
- Saften fra 1 lime
- 1 liter kyllingebouillon eller grøntsagsbouillon
- 800 ml kokosmælk (2 dåser)
- 200 gram glasnudler eller andre nudler
- Frisk koriander og forårsløg til toppen
- 20 gram hakkede peanuts
Afprøvning: når man spiser svampen skal man ikke forvente den stor smag pga. den højt vandmængde, det handler og bid ikke smag.
Vi har fået en del viden omkring Judasøre, hvor vi har været omkring de forskellige vidensformer (katalog-analog og dialogisk viden). Vi har hentet viden på nettet og i fagbøger hvad det er for en svamp vi har fundet. Vi har haft den i hænderne og undersøgt og smagt på den. Det er en viden som vi kan give videre , da vi har været igennem en proces med Judasøre. Det hele vil kunne ses på bloggen. Man kan finde svampen på et gammel eller døde hyldetræet.
Litteratur:
Laursen, O. (2013). Svampen judasøre kan eksplodere. DR.
https://www.dr.dk/nyheder/viden/naturvidenskab/svampen-judasoere-kan-
eksplodere
Shroomi. (2024). Thai karry suppe med Judasøre. Shroomi.
/https://www.shroomi.dk/svampeopskrift/thai-karry-suppe-med-judasoere
Stokholm, D., & Ejbye-Ernst, N. (2015). Natur og udeliv: Uderummet i pædagogisk
praksis (D. T. Gravesen, Red.). Systime profession.
Vilsholm, A. L., Åxman, S. R., & Vilsholm, R. L. (2021). Mikroforsker i dagtilbud:
Inspirationshæfte tilvoksne, der vil arbejde undersøgende sammen med børn (A. L. Vilsholm, S. R. Åxman, & R. L. Vilsholm, Red.). Naturvejledning Danmark.
Hej Pia & Christina
SvarSletSpændende forløb med judasører - fint at I både får prøvet at tørre og tilberede den.
Når I anvender mikroforsker metoden er det væsentligt at det I undrer jer over er noget som I kan undersøge via et eksperimentet (noget I ikke kender svareret på) - så ikke katalog viden som I kun kan læse jer til. Prøv at læse om produktive spørgsmål i grundbogen side 197. Undringen og de spørgsmål som den leder frem til danner afsæt for at kunne lave et naturvidenskabeligt eksperiment.... at følge en madopskrift er lidt noget andet.
Måske er mikroforsker metoden ikke oplagt til denne aktivitet ;-) Jeg synes aktiviteten er super fin - overvej at koble en anden naturfagsdidaktisk teori - det kunne være nogle af vidensformerne eller af naturdannelsens fem elementer.
Vh Ida