Uge 11 - opgave D
Beskriv hvordan du vil formidle udviklingen i dyreholdet og børnenens læingsudbytte?
En kompost er en spændende måde at følge en vigtig funtion i naturen nemlig nedbrydning af planterester til nyt muld og næringsstoffer.
Vi har valgt at bruge kompostorm som formere sig noget hurtiger, men vi kunne have valgt at bruge regnorm, bænkebidere og andre smådyr, der kan stå for den første bearbejdelse af affaldet. Når dyrene har gjort forarbejdet kan svampe og baktereier overtage og sørge for den endelige nedbrydning. Vi har valgt at gøre det i terrarie, som et midlertidig kompost, da der som regl i en husholdning/institution kommer mere affald.. Så kan vi tage dem med i institutionen og børnene har mulighed for at være med og bruge deres sanser ved at rører og se og føle. Børn synes som regl ikke at affald er ulækker. Derfor kan børnene via deres åbne tilgang til verden tilegne sig erfaringer op oplevelser via sanserne. Vi kan så efterfølgen få snakken om hvad det er der sker. Hvorfor det er godt og synliggøre kredsløbet. De skaber et læringsrum, hvor børnene får mulighed for at tilegne sig viden om de allervigtigste nedbrydere. Vi kan lade terrariet være i institutionen nogle dag.
Hvordan stilladsere læreprocessen ? (Piktogrammer, iagttagelsesark, bestemmelsesark, vendespil, modeller m.m.)
Da vi arbejder med målgruppen fra 2 - 6 år, er det væsentligt for denne målgruppe at man arbejder visuelt og med naturvidenskabelige kompetencer hvor man har fokus på kommunikative færdigheder. Børnene er blivet præsenteret forskellige børnnefag bøger om kompostorm og deres funktion i naturen altså deres kredsløb under opgave C derudover stilladseres processen med en aktivitets kuffert hvor der tages udgangspunkt i fakta af billede fra børnebøger og supplere med andre billede hvor omdreingspunkten er kompostorm. Ude fra denne aktivitet kuffert vil da være som indeholdt et vendespil om kompostorm, hvor vi synliggøre kredsløbet af kompostorm, hvad spiser de? hvad betyder bælte på kroppen osv.
Så på den mål bliver der igangsæt aktiviteten med udgangspunkt i kompostorm, men også stilladsering som læreproces.
Hej I tre.
SvarSletTak for jeres indlæg
Hvordan oplever i tilegnelsen hos børnene af det her med nedbrydere. Er det noget de forstår? For de allermindste vil jeg jo umiddelbart mene at de oplever forstår verden igennem krop og sanser (hvilket i jo også så fint påpeger), og jeg er nysgerrig på om i har gjort jer nogle overvejelser omkring det at formidle nedbrydning kropsligt/sanseligt.
Vh Christoffer