Dyreholds-opgave Kompostorme
Uge 6 OPGAVE A
Mål for dyreholdet
1. Vælg en bruger/borgergruppe
Vi har valgt vuggestuebørn og børnehavebørn.
Dyrehold kan være med til at fremme børns forståelse for bæredygtighed og dyr. Her vil vi også styrke børns forståelse for naturen. At kompostorme også er et husdyr, som skal fodres.
Hvilket behov skal / kan et dyrehold tilgodese? Inddrag den læste litteratur.
2. Hvilket mål er der for bruger/borger gruppens læringsudbytte?
3. Hvordan skal dyreholdet placeres og indrettes med henblik på brugernes oplevelses- og læringsmuligheder?
Vi vil først undersøge snakke med børnene om, om der er forskel mellem regnorme og kompostorm? Er der forskel, og hvor forskellen er ? , fx. lever regnorme i skovbunden og jorden. Regnorme trækker plantedelene ned i jorden, hvor de laver gange. hvorimod kompostorme er en anden slags. Dem kan man komme i kompostbeholdere, hvor de bor og lever i den varme og fugtige kompost. Vi vil have dem i et terrarium, hvor børnene vil have mulighed for at være deltagende og se hele processen. Dermed udvide børnenes forståelse og inddrage Naturvidenskabelige kompetencer (Stokholm & Ejbye-Ernst, 2015, s. 183–212). Vi vil også anvende Mikrofosker metoden (Vilsholm et al., 2021).
4. Hvilke naturfaglige begreber kan dyreholdet give anledning til at introducere/bearbejde?
Vi vil have fokus på at inddrage nogle af de fem naturdannelseselementer på forskellige måder.
"Det materielle” Menneske og økosystem: Hvor vi ser på komposten ved at lukke dem op og se om vi kan finde kompostorm her i vintermåned.
“Den erfaringsbaserede” kropslig og fysiske interaktion med naturen : Der vil de kunne grave i komposten igennem deres taktile sans, hvordan kompostjorden føles og måske lugtes og hvilken farve den har.
“Den kognitive” Viden og Holdninger: De vil her kunne se nærmere på kompostormene ved at fodre dem, røre dem og undersøge dem på deres niveau.
“Filosofiske” Natursyn og Etik: Her er der mulighed for at vise børn at naturens dyr betyder meget for vores jord og det er en ressource man skal passe på(bæredygtighed).
"Følelsesmæssige" Emotionelle reaktioner og tilknytning: At man kan have følelser eller empati for alle forskellige dyr fx. kompostorme (Hartmeyer & Præstholm, 2021) (Husted et al., 2023).
5. Hvilket tegn på læring, vil du kigge efter?
Litteraturliste:
Andersen, H. (2015). Leg og lær—Om kompost. Books on Demand.
Hej Pia, Dorte og Christina - det bliver spændende at følge med I jeres kompostormehold. I skal være opmærksomme på det fotos I lægger på bloggen er jeres egne (pas især på bøger, hvor der er ophavsret) - inden længe har I egne fotos at ormene. Fint at I inddrager litteratur - jeg tænker de naturvidenskabelige kompetencer og mikroforsker metoden kan udfoldes mere i dyreholdsopgave C. God eksempler i forhold de forskellige naturdannelseselementer.
SvarSletVh Ida