REGNORME PÅ GLAS
Jeg har valgt en aktivitet, hvor vi skal finde 10 regnorme, og så bygge et “hjem” til dem i nogle dage, og se hvad der sker.
Jeg har valgt at lave en smtte model at bygge aktiviteten op på.
Smttemodel: regnorme
Sammenhæng: I den styrkede læreplan under læreplanstema ude, naturliv og science,
hvor der står at “Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle
børn får konkrete erfaringer med naturen, som udvikler deres nysgerrig-
hed og lyst til at udforske naturen…..”
Vi vil have særlig fokus på regnorme.
Vi har en gruppe børnehavebørn i alderen 3-5 år, hvor vi laver en aktivitet
om regnorme, som er voksenstyret, men med børneperspektiv.
Tiltag: Vi laver tegninger af orme
vi laver glas med regnorme hjem
Vi graver efter regnorme
Vi læser bøger om krible-krable dyr
Mål:
At give børnene en forståelse af regnorme har en funktion
At børn skal få en viden om, hvor de bor
hvordan de ser ud, hvad de
spiser,
Børnene lære forskellige spor efter regnormene.
At børnene skal opleve glæde ved dyr også selvom de er små.
Alle børn i gruppen skal deltage efter formåen.
Tegn: At børnene bruger fakta om regnorm, ved hvor de bor og hvad de spiser.
Evaluering: Vi vil lægge mærke til om børnene bliver mere optaget af regnorm og
andre krible-krable dyr,
Vi vil snakke med børnene om hvad de har oplevet og lave tegninger af
regnorme.
Vi vil fortsat læse bøger om emnet med børnene.
Inklusion: Det pædagogiske personale skal være inkluderende og se det enkelte
barn der hvor de er, og at alle børn føler sig som en del af fællesskabet.
Jeg vil samle børnene i vores pavillion rundt om et bord.
Inden har jeg forberedt noget sand, jord, vand, glas og låg med huller i.
Jeg vil samle børnene i vores pavillion rundt om et bord.. Inden har jeg forberedt noget sand, jord, vand, glas og låg med huller i.
Børne er med til først at putte sand, jord, sand, jord i glasset. De skiftes til.
Til sidst vil vi bruge de kartoffelskræller fra kartoffelfælden, at lægge oven i glasset, så regnormene har noget at spise.
Så sætter vi dem i en kasse, så det bliver mørkt.
Om nogle dage vil vi kigge til ormene, om de har det godt, og om der er sket noget.
Hvad tror vi der er sket:
Regnormene vil sandsynligvis bevæge sig op og ned i glasset.
Jord og sand er blandet sammen
Måske kan vi se at kartoflen er blevet spist af.
www.natur-vejleder.dk/krible-krable.
DETTE FØRE TIL:
Under hele processen vil jeg lægge mærke til, hvad der optager børnene.
Denne nysgerrighed vil jeg lægge til grund for at bruge mikroforsker processen, hvor jeg vil fordybe mig sammen med børnene i det de er optaget af og støtte og begrebsliggøre dette.
Hej Dorte
SvarSletFint at du har afprøvet aktiviteten med en børnegruppe. Hvordan undersøger børnene (og tilegner sig viden om) hvad regnormene spiser? I fodrer dem med kartoffelskælder - hvordan kan børnene lave et eksperiment hvor de undersøge hvad regnormene ellers spiser?
Hvordan tilegner børnene sig en viden om, hvor regnormene bor?
Hvad er det for spor efter regnormene børnene lærer noget om?
Fold gerne mere ud hvordan du vil anvende mikroforsker metoden - den er bestemt relevant :-)
Vh Ida