torsdag den 1. februar 2024

Friluftsture Christina, Pia og Dorthe Kollund naturunivers

 Friluftsturen i gruppe 5

Kollund naturunivers

Dorte`s Noter fra vores udelivs tur til Kollund naturunivers.

Forud for turen: 

Da vi fik at vide at vi skulle på friluftstur, var det med blandede følelser. Jeg synes det kunne være spændende. Men jeg var samtidig ikke klar til at overnatte i shelters o. lign. Det som jeg bestemte mig for var, at være i situationen. Ikke at kigge på telefonen, og så nyde oplevelsen på bedste vis. 

I forhold til de pædagogiske perspektiver, så var det muligheden for at prøve det lidt mere primitive af. Uden helt at vide, hvordan det ville gå. Var der nogle andre på pladsen, ville vi kunne få ild i brændet, kunne vi holde varmen osv.. En masse praktiske ting som vi ikke kunne forberede. 


Min overordnede tilgang er at friluftslivet er en god måde at praktisere. Her får man mulighed for at være sammen. Vilkårene er lige for alle. 

Min personlige tilgang er at friluftsliv er, at alle har krav på at møde naturen og opleve hvad den kan. Derfor ligger mit syn op af det, som kaldes et politisk område. Det er “samfundet” der skal gøre det muligt for alle at være i naturen. De pejlemærker som Miljøministeriet præsenterede i 2015, er nogle værdier som jeg personlig lægger mig op af. 

Det kræver nogle basale kompetencer at være pædagog, og de kompetencer bliver styrket med sådan en fritidsliv tur. Både med vejret, at man godt kan holde varmen, hvis man er ordentlig påklædt, med bålet at med de rigtige forberedelser så lykkes det(grundviden at man skal “vifte” vind ind i bålet for at få det i gang,  

De kompetencer jeg vil arbejde med er at blive bedre til at byde ind og være vedholdende.  


Under turen/efter turen.

Jeg synes vi havde en rigtig dejlig tur. Vi oplevede at der var fri i bålhytten da vi kom, Vi fik ret hurtigt ild i brændet og vi var fælles om de ting der skulle gøres.


Jeg kunne godt forestille mig, at vi kunne blive bedre til at lave mere plads til os hver især, så tingene ville blive endnu sjovere. Turen skabte rammer for at vi fik nogle gode faglige snakke. Men også personlige, som er med til at gøre studiegruppearbejdet endnu bedre. Jeg følte på et tidspunkt en ro indeni, som var helt vidunderlig, bare at sidde og kigge i bålet og være til.

Jeg havde ikke trang til at vide, hvad klokken var, men nød stilheden, ilden, sneen, dryppende fra sneen, da det var tøvejr. 


I forhold til mit arbejde har naturen en etisk dimension, At lære børn at handle samfundsmæssigt ansvarligt i forhold til natur og samfund.


 I Dagtilbudsloven: Stk. 4. Dagtilbud skal give børn medbestemmelse, medansvar og forståelse for demokrati. Dagtilbud skal som led heri bidrage til at udvikle børns selvstændighed, evner til at indgå i forpligtende fællesskaber og samhørighed med og integration i det danske samfund. 

Værdimarkeringen i loven er det demokratiske menneske.

(Bentsen, P., Andkjær S. & Ejbye -Ernst, N,.2009, s.116)


At det er en del af den demokratiske dannelse, og at den indsigt, børn får, er en nødvendig kompetence, hvis de skal fungere deltagende i et moderne samfund. 


Der er også en videns dimension om at forstå naturen som er vigtig. Desuden spiller sundhedsdimensionen også en rolle. Der er undersøgelser, der viser at det er godt for mennesket at opholde sig i naturen. 


 “At en time i det fri forbedrer koncentrationsevnen og stabiliserede blodtrykket” med henvisning til Grahn et al.( Bentsen, P., Andkjær,S. & Ejbye-Ernst, N,.2009,1997, s.121)


Vygotsky siger i 1995, “børn har ikke fantasi, de får fantasi, hvis de får konkrete erfaringer og oplevelser.(Bentsen, P., Andkjær,S. & Ejbye-Ernst, N,.2009, s.124) 



Pia`s noter.


Vi fik til opgave at lave en friluftstur i studiegruppen og vi fandt hurtigt et sted det skulle være i Kollund naturunivers.

 

Men jeg skulle lige finde ud af, hvad er friluftsliv er.

Friluftsliv det foregår ikke kun i fritiden men det kan også være som led i en social-, sundheds-, daginstitutions- og uddannelsesordning. Friluftsliv er også en del aktivitet, der foregår udendørs og som kan være fysisk aktiv i naturen. Det kan være forskellige aktiviteter som vandreture, cykling, løb, klatring, sejlsport, fiskeri, camping osv. Friluftsliv handler om at nyde og udforske naturen og det kan både være en individuel aktivitet og en social aktivitet, hvor man er sammen med andre. Formålet med friluftsliv er ofte at kunne komme væk fra hverdagens stress og opleve naturens smukke omgivelser, styrke sin fysiske og mentale sundhed samt få en større forståelse for og respekt for naturen.uftsliv er en aktivitet, der foregår udendørs, og som involverer at være fysisk aktiv i naturen. Det kan omfatte aktiviteter som v

Ifølge Friluftsrådet de har lavet nogle undersøgelser, der viser, at friluftsliv fremmer mental sundhed. 84 procent oplever, at friluftsaktiviteter øger deres psykiske velvære og forbedrer humøret. 3 ud af 4 oplever, at friluftsliv øger deres livskvalitet. At man i naturen er alle lige og er derfor en god ramme for alle typer mennesker, uanset nationalitet, fysik og psyke. 4 ud af 5 oplever, at friluftsliv i høj grad forbedrer deres fysiske form og helbred.

Forskning viser, at børn der er ude i naturen i skole/børnehave har bedre motorik, større koncentrationsevne og bedre indlæringsmuligheder, end børn der ikke er udendørs. Forskning viser også, at folk med stress, angst og depression oplever en positiv effekt ved at være i naturen.

Så når friluftsliv er ude i naturen. Så er jeg både aktiv og får sved på panden ved at jeg løber en del i skoven. Men jeg nyder bestemt også at sidde stille og bare være tilstede i nuet uden at lave noget som helst.

 

Så min store udfordring kom så til, at vi skulle lave bål og samtidig lave noget mad. Vi aftaler at mødes ved Kollund Naturunivers fredag kl 17. Der var masser af sne og det var begyndt at tø. Jeg tænkte, om jeg kunne holde varmen, og om vi kunne se noget når det blev mørkt, vi måtte bruge vores mobiler til at få ekstra lys. Vi tog en tur rundt på området. Der var en kæmpe stor bålhytte, hvor vi kunne lave vores bål og en dejlig legeplads til børn og de legende voksne. Der er også flere shelter med bålplads. Der var også et hus med toiletter og køkken, som man kan leje. Vi valgte kun at bruge bålhytten.

 

Vi har alle noget med, så vores aften kunne blive hyggelig. Jeg skulle stå for at lave en kartoffelsuppe, jeg havde forbedret tingene hjemmefra, så det skulle være lige til. Men jeg blev udfordret på min tålmodighed, da bålmad jo kan tage lang tid at lave. Den suppe smagte fantastisk, så den må jeg prøve at lave igen. 

 

Vi fik mange gode snakke i studiegruppen mens vi ventede på at maden skulle blive færdig. Snakken gik på, at vi skulle huske at give plads til hinanden og samtidig få lært hinanden at kende. Ellers gik snakken på lidt af hvert, men en rigtigt god tur. Vi fik også snakket om forløbet omkring Natur og udeliv, hvad vores næste opgave skulle være og hvor henne. 

Jeg vil tage denne oplevelse med i min habitus og jeg vil kunne bygge videre på denne oplevelse. jeg kan nok bruge det i mit arbejde, hvis jeg kom til at arbejde med en anden målgruppe. 



Ejbye-Ernst, N., & Stokholm, D. (2015). Et didaktisk perspektiv på kompetanceområdet natur og udeliv. I Natur og udeliv: Uderummet i pædagogisk praksis (s. 182–212). Systime.https://friluftsraadet.dk/



Christina´s Notater

Friluftsliv, ja hvad er det egentlig? Friluftsliv er alle aktiviteter, der forgår under den blå himmel, det kan være en vandretur, en tur på stranden, at være ude i sin have, ride eller cykle en tur, sove i shelter, spille fodbold eller rundbold mm.

Her i Danmark har friluftsliv en stor betydning, da det er et centralt element i den danske nationale identitet. Friluftsliv er med til at danne sundhedsfremme mentalt såvel som fysisk. Friluftsliv er et rum for sig selv, en dør man åbner op, hvor man begår sig mentalt og fysisk et andet sted, et sted med masser af plads, ro og alligevel det uvisse.





Dermed har friluftsliv en masse kvaliteter at byde på og er med til at danne personlige kompetencer. Når vi bevæger os ude i naturen, er vi fysisk aktive, med ro rundt omkring os, hjernen begynder at slappe af, ens egen personlige modning bliver testet, det har indflydelse på ens selvbillede, styrker selvtillid, livskvalitet og social kompetence, dvs. at friluftsliv er en helhedslæring (Ejbye-Ernst & Stokholm, 2015, s. 12).

På friluftstur med studiegruppen.

Vi har planlagt vores friluftstur sammen, da det danner en fælles forståelse om turen: hvordan skal turen foregå, hvad vil vi opnå under turen og hvad tager vi med efter turen. Samtidig bevæger vi os i det fælles tredje, er i fysisk kontakt og kommer tæt sammen. Jeg har set frem til fredag eftermiddag, hvor vi skulle mødes i Kollund Naturunivers kl. 17. På dette tidspunkt er det næsten mørkt, og aftenen inden kom der en masse sne, så jorden er blevet lysere med sneen, hvilket var en meget æstetisk oplevelse. Jeg havde alt det grej med, hvad vi skal bruge til at lave mad over bål pakket sammen. Da jeg samlede brænde sammen hjemme, bliver jeg alligevel lidt usikker på, hvor meget vi har brug for. Og om det er tørt nok, det vi har liggende i brændeskuret.




For at være sikker på, at vi lykkes med at få tændt op for bålet, købte jeg for en sikkerheds skyld en sæk brænde. På selve bålhytten havde vi masser af plads, hvor vi kunne brede os ud. Min personlige udfordring har været, at lyset fra bålet ikke var nok til at se rundt omkring og få lavet mad. Pandelygte og mobiltelefon var vores hjælp, men også lidt skrap, selve hyggen rundt omkring bålet gik derfor lidt tabt. Under selve afprøvningen, bliver vi i gruppen mere bevidst om, at sådan en tur kræver meget tålmodighed og tid, vi mødes kl. 17 på p-pladsen og inden vi kunne servere den første mad klokken 19 allerede, så vi var sulten.


Tiden havde vi med i vores planlægning heldigvis, derfor kunne vi smække benene op og være i flow, sanse til flammerne af bålet, mærke varmen i ansigtet og vinden i ryggen. Temperaturen lå omkring frysepunktet, man kunne høre at sneen oppe på bålhyttens tag begyndte at smelte og dryppede ned. Efter et par timer ude i naturen, har vi slukket bålet med sne og gjort det grej vi har brugt rent med sne. Da jeg kom hjem, gik jeg næsten lige med det samme i seng. Jeg er kommet til den konklusion, at friluftsliv er med til at danne den sunde træthed.


Reference: 

Stokholm, D., & Ejbye-Ernst, N. (2015). Natur og udeliv: Uderummet i pædagogisk praksis (D. T. 

         Gravesen, Red.). Systime profession.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar