torsdag den 21. marts 2024

Dyreholdsopgave E: Perspektivering (Christina, Pia, Dorte)

 Uge 12 OPGAVE E

Perspektivering
15. Hvilken ny viden fik du selv gennem arbejdet med dyreholdet?
Vi synes ikke vi har fået en ny viden, men vi er blevet bekræftet i at det er vigtigt at man har en fuld plan for, hvem der skal passe i weekenden og ferier i den pædagogiske praksis.  Desuden har vi fået øjnene op for, hvor vigtigt det er at børn lære at omgås dyr, så de kan behandle dem med respekt. Det er absolut ikke alle børn, som har lært det. Det har været interessant at arbejde med dyrehold. Her har vi fået mulighed for at fordybe os i et specifikt dyr. For vores vedkommende var det kompostorme. Vi havde alle en viden inden vi startede, men  på forskellige niveau, men under forløbet fik vi udvidet denne viden. Bl.a. at der er forskel på kompostorme og regnorme, at kompostorme lever i de øverste lag, hvilket stort og betydningsfuldt arbejde de faktisk laver. 


16. Hvilke etiske spørgsmål giver dyreholdet mulighed for at arbejde pædagogisk med?
Naturdannelsens filosofiske element


Hvordan kan vi sikrer, at ormene har et passende miljø og bliver behandlet med respekt. Vil det være etisk forsvarligt at bruge levende organismer som læringsredskab. Kan vi lære børnene at behandle ormene med omsorg og empati. Kan vi forsvar at det er etisk forsvarligt at bruge kompostorme til at udforske naturens cyklus og bæredygtighed.
Hvordan kan vi lære børnene at respektere naturens mangfoldighed og betydningen af at bevare balancen i økosystemet.


17. Hvilke perspektiver tænker du dyrehold har (almen dannelse, den åbne skole…)?

Kompostorme er en del af naturens kredsløb og kan bidrage til at nedbryde organisk materiale og skabe næringsrig jord. Dette kan være med til at øge forståelsen for bæredygtighed og vigtigheden af at genanvende ressourcer.
Gennem observation af kompostorme kan man lære om deres adfærd, levevis og rolle i økosystemet. Dette kan være med til at styrke forståelsen for naturens kompleksitet og skønhed.
Kompostorme kan være en ressource i sig selv, da de kan omdanne organisk affald til værdifuld kompostjord. Dette kan skabe bevidsthed om vigtigheden af at forvalte ressourcer og mindske affaldsmængder.
Kompostorme findes i mange forskellige arter og former, og kan derfor være med til at skabe forståelse for og anerkendelse af mangfoldighed i naturen.

18. Hvilke gode oplevelser gav dyreholdet anledning til?

Kompostorme gav os en oplevelse at de bidrager til at nedbryde organisk affald og producere næringsrig kompost, som vi vil have mulighed for at anvende i haven eller bruge til at fremme vækst af planter og afgrøder vi kan dyrke. Desuden har vi mulighed for at observere og studere kompostorme. Vi har fundet ud af at de har en vigtig rolle i naturens kredsløb og kan være med til at skabe en sund og bæredygtig have.

1 kommentar:

  1. Hej Pia, Dorte og Christina.

    I forholder jer fint til jeres eget udbytte af forløbet, og selvom I starter med at skrive at I ikke synes I har fået ny viden, så virker det alligevel til, at I er et andet sted end da I startede.

    Vh Christoffer

    SvarSlet