fredag den 29. marts 2024

Status for plantehold Dorte


Status for plantehold 

Vi har påskeferie i børnehaven. Derfor har jeg taget hele planteholdet med hjem, og desuden har jeg taget pralbønnerne med hjem som vi har lavet i praksisafprøvningen.


Her har jeg fået omplantet de planter som har vist sig gro fint.
Det er ærteblomster, solsikke, æblekerner, rødbeder, spinat, stokroser, kartoffel, 


Noget gik ikke så godt. Det har ikke vist sig kunne gro endnu. Det får lige en chance mere. 
Det er peberfrugtkerner, kogle, kastanje, salat, 

Pralbønnerne som vi såede fredag den 22. marts er allerede godt i gang. Fredag morgen en uge efter såningen, da jeg stod op kunne jeg ane, at de var ved at komme igennem jorden med stænglen, og her kl. 14.00 var der allerede kommet kimblade til syne. Så de er godt i gang. Men solen har også været flittig ind i af vinduet. Nu har jeg sat dem ud i laden hvor temperaturen er køligere. 

Her er der ærteplanter som jeg også har sået sammen med børnene i børnehaven. De kommer også rigtig fint.

Så har jeg sået pralbønner i børnehaven den 14. marts, men de ser ikke ud til at være brudt igennem endnu. Det hænger måske sammen med at de ikke har fået nok vand fra starten. Men jeg gir dem en chance mere.


Her er et lille kik af det omplantede.

Den 18. marts hvor vi så ærtefrø, pralbønner som er hvide, sår vi også ærtefrø i en pose med vat, som vi har gjort våd. 


 

Her den 4. april er det blevet til fine ærteplanter, som skal plantes i jord, så vi kan sætte dem ud når det bliver lidt varmere. 




1 kommentar:

  1. Hej Dorte.
    Tak for dit indlæg- det ser godt ud. Ærterne trænger nok snart til noget frisk/mere jord.
    Vh. Christoffer

    SvarSlet