PÆDAGOGISK-DIDAKTISKE OVERVEJELSER AF PLANTEHOLD ( Dorte, Christina og Pia )
Alle målgrupper som pædagogen arbejder med, kan inddrages i Plantehold. Pædagogen skal vurdere, hvordan dette gøres passende ud fra bl.a. den konkrete målgruppe, tradition, stedet, erfaring osv.(Ejbye-Ernst & Stokholm, 2015, s. 82). Plante holdet kan være med til at åbne en ny viden for brugerne. Alle mennesker er omgivet af planter og har en forestilling om, hvad en plante er. Ved at bruge langsommeligheds pædagogik og fordybe os sammen med brugerne. Her gælder det om at "være sammen", at "blive afsporet" og at "dykke dybere". I selve spiringsprocessen, hvor vi starter med at plante et frø og så følge det i processen, får vi lov til at være i "processen længere tid".
Pædagogisk forløb: Udvælg en brugergruppe og beskriv et pædagogisk forløb i forbindelse med oprettelsen /såning og i tiden efter, herunder overvejelser over hvorledes planteholdet kan understøtte de naturvidenskabelige kompetencer.. (konkrete idéer). Redegør for mål, og relevant lovgivning for området.
Da vores brugergruppe er 0-6 år, er et Plantehold velegnet. Der vil være forskellige udbytte børnene får ud af det, men her gælder det om at understøtte barnet, der hvor den er, og så stilladserne så barnet har mulighed for udvide deres naturvidenskabelige kompetencer, hvor vi observerer over tid og eksperimenterer.
Mål:
At børnene får en forståelse for hvordan planter vokser og udvikler sig
At børnene får kendskab til forskellige planter og deres behov
At børnene får en interesse for naturen og biodiversiteten
Aktiviteter:
Oprettelse og såning af planter:
Børnene deltager i at forberede jorden, plante frø og vande planterne. Der kan f.eks. sås krydderurter, blomster eller grøntsager.
Børnene kan følge med i processen fra frø til plante og observere hvordan planterne vokser og udvikler sig.
Daglig Pleje af planterne:
Børnene er med til at vande og pleje planterne og observere hvordan planterne reagerer på forskellige forhold som sollys, vand og temperatur.
Børnene kan måle og notere væksten af planterne og lave små undersøgelser for at se hvilke vilkår der er bedst for vækst.
Natur:
Ture i naturen hvor børnene kan undersøge forskellige planter og dyr og få en forståelse for biodiversiteten.
Børnene kan samle blade, blomster og frugter og lære om forskellige planters egenskaber og brug.
Lovgivning: I Dagtilbudsloven står der, at børn skal have mulighed for at udforske og opleve natur og bevæge sig i det fri. Derudover skal børnene have mulighed for at udvikle naturfaglige kompetencer og forståelse for naturvidenskab. Pædagogiske aktiviteter skal understøtte børnenes nysgerrighed og undersøgende tilgang til verden omkring dem.
Målet med spiringen er at bruge en socialkonstruktivistiske læringstilgang, og give børnene mulighed for at tilegne sig viden om, hvordan bliver en plante til, hvordan er en plante opbygget, og fordybe sig i planten. Vi vil give mulighed for at børnene kan få styrket deres forbindelse til naturen og gøre dem bevidste om deres egen naturforståelse.
Pædagogens rolle: I forhold til anskaffelse (indkøb / indsamling), daglig pasning og evt. bortskaffelse (forventninger, ansvar mv.) osv.
Pædagogens rolle i forhold til anskaffelse af planter indebærer typisk at identificere hvilke planter der skal købes eller indsamles til brug i institutionen, baseret på børnenes behov og interesser. Pædagogen kan være ansvarlig for at lave indkøbsliste og sikre at planterne bliver købt eller indsamlet.
Når det kommer til daglig pasning af planterne, er det pædagogens ansvar at sikre at planterne får tilstrækkelig vand, lys og pleje. Dette kan inkludere vanding, beskæring, omplantning og generel vedligeholdelse af planterne. Pædagogen bør også lære børnene om vigtigheden af at tage sig af planterne og involvere dem i pasningen.
I tilfælde af bortskaffelse af planter, bør pædagogen tage ansvaret for at finde en passende løsning, enten ved at genplante, donere eller bortskaffe planterne på en miljøvenlig måde. Det er vigtigt for pædagogen at lære børnene om bæredygtighed og miljøansvar i denne proces.
Generelt set er pædagogens rolle i forhold til planter at sikre en positiv og lærerig oplevelse for børnene, hvor de kan lære om naturen, ansvar, omsorg og bæredygtighed gennem interaktion med planterne.
Pædagogens rolle i forhold til anskaffelse af planter indebærer typisk at identificere hvilke planter der skal købes eller indsamles til brug i institutionen, baseret på børnenes behov og interesser. Pædagogen kan være ansvarlig for at lave indkøbsliste og sikre at planterne bliver købt eller indsamlet.
Når det kommer til daglig pasning af planterne, er det pædagogens ansvar at sikre at planterne får tilstrækkelig vand, lys og pleje. Dette kan inkludere vanding, beskæring, omplantning og generel vedligeholdelse af planterne. Pædagogen bør også lære børnene om vigtigheden af at tage sig af planterne og involvere dem i pasningen.
I tilfælde af bortskaffelse af planter, bør pædagogen tage ansvaret for at finde en passende løsning, enten ved at genplante, donere eller bortskaffe planterne på en miljøvenlig måde. Det er vigtigt for pædagogen at lære børnene om bæredygtighed og miljøansvar i denne proces.
Generelt set er pædagogens rolle i forhold til planter at sikre en positiv og lærerig oplevelse for børnene, hvor de kan lære om naturen, ansvar, omsorg og bæredygtighed gennem interaktion med planterne.
Dagtilbudsloven,
LBK nr 985 af 27/06/2022 (2022).
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2022/985
Ejbye-Ernst, N., & Stokholm, D. (2015a). Et
didaktisk perspektiv på kompetanceområdet natur og udeliv. I Natur og
udeliv: Uderummet i pædagogisk praksis (s. 182–212). Systime.
Ejbye-Ernst, N., & Stokholm, D. (2015b). Natur
og udeliv: Uderummet i pædagogisk praksis. Systime.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar