Plantehold
15 marts. Hassel. Grenen er begyndt at spire, og bladene åbner sig op. Den der er plantet i jord ser ud som den gjorde 8 marts
15 marts Langsomt men sikkert. Den grønne top er begyndt at vokse lige så stille. Jeg havde lagt et lille glaslåg over guledroden to dage, i den periode voksede den væsentligt hurtigere end inden da.
20 marts der er kommet lidt top på de sidste dage. ser dog ikke ud til at lave rødder. prøver at omplante om nogle dage.
Pitaya: 6 marts. Frø tages ud og ligges til forspiring i et stykke fugtigt køkkenrulle, og så i en pose og op i vinduet. 9 marts er de begyndt at spire. jeg planter dem over i en lille potte. 6 dage senere ses nedenfor.
15 marts. planten er nu vokset et par mm over jorden siden udplantning. Jeg havde ærlig talt ikke regnet med at jeg ville lykkedes med Pitaya, da jeg ikke helt vidste om jeg kunne give den de forhold den skal bruge til at vokse. (vokser oprindeligt i Sydamerika)Frø fra frøposer
*Karse
*Stangbønne, i en rulle avispapir (1 marts)
*Chili
*Majs
*Ærter
*Kål
*Brydbønne
*Spinat
- De er alle på nær stangbønnen, sået i dette minidrivhus der kan ses nedenfor. (6 marts) De står på et bord tæt på sydvendt vindue, da der er fyldt op med planter i vinduet.
14 marts. Brydbønnen er kommet fint op af jorden nu. tænker snart den mangler mere plads. bag ved kan i se at karsen er klippet ned da den havde vokset sig så høj at den væltede ud over de andre frø der ikke var kommet frem endnu.
Stangbønne 6 marts spiringen er gået igang.
20 marts kan se der er kommet to frø ned i jorden ved kålen. Min niece hjalp med at plante så der var gået lidt stærkt. :)Omplantning
Her har jeg omplantet noget af det jeg mente var klar til det. Der er chili, kastanje, brydbønne, ærter, kål, hjertesalat.
spinat prøver jeg også med igen.
Det naturfaglige
Forsøg
15 marts Tror ikke helt på mit eksperiment længere. Ser ud til der er noget svamp der dækker bananen til. Bananen er smidt ud d 17 marts der var blot en helt brun banan belagt med en form for svamp. Det pædagogisk-didaktiske
Det er et
forløb der strækker sig over flere uger. Det gør det da det er små frø der skal
spire, og de eksperimenter vi kan udføre, vil tage tid. Der er derfor også
inddraget viden fra (Clark, 2023).
Det bliver lavet i forbindelse med projekt hvor der er fokus på
naturforståelse, med en naturvidenskabelig tilgang. Rammerne udgør sådan set
hele institutionens inde og udeareal. Kun fantasien sætter grænser for hvor og
hvordan vi skal så vores frø.
Mål
Vigtigheden
af at børnene i dag får en viden om vores natur derunder på planter er dyreliv,
er efterhånden indiskutabel. Vi står i en biodiversitetskrise som kræver
handling, men den handling kræver også viden, og det er vores opgave som
pædagoger at så de første frø hos børnene som kan få lov at spire og udvikle
sig gennem mange år. (Biodiversitet,
u.å.) (langsigtet mål, svært at se tegn på)
At børnene får
taget de første skridt mod en bedre forståelse af hvad en plante er, hvordan
den vokser og hvad der skal til for at dette kan ske. Viden om planter og frø. Forståelse
for hvad der skal til for at en plante kan vokse.
Tiltag
Mikroforsker
metoden er det redskab jeg vil følge, dette bør give mulighed for undrende
spørgsmål, og lægger op til en eksperimenterende tilgang med børnenes interesse
som styrende for projektet. Der vil af praktiske tiltag være tale om opstart og
introduktion til forløbet. Jeg vil som udgangspunkt have nogle frø med som
børnene kan være med til at plante over i ex en mælkekarton der er skåret over.
Jeg har nogle toiletruller vi vil fylde med jord og placere nede i kartonen.
Der vil også være mulighed for at plante i ”mini drivhus”, eller små potter.
Dette er blot eksempler. Jeg vil også se hvad børnene foreslår, evt. plante
nogle frø udenfor. Jeg vil selvfølgelig komme med eksempler på hvordan man kan
plante frø, da der i den aldersgruppe trods alt kan være begrænset viden i forhold
til viden om udplantning. Jeg vil derfor trække på viden fra bl.a. (Farrell, 2016) i forhold til såning og (Ejbye-Ernst, 2019) i forhold til metoden jeg går til
opgaven på.
Jeg er åben for alle børnenes forslag i forhold til hvad de har lyst til at
plante i, og så prøver vi os frem på den. Der vil givetvis komme spørgsmål jeg
skal besvare med katalog viden, men ud over dette vil vi igangsætte
eksperimenter som måske, kan give dem svar på noget af det de interessere sig
for ved plantning.
Da jeg vil
gøre brug af slow pedagogy, hvor der er vigtige pointer om måden at tilgå
læring, og børns mulighed for at være til stede i nuet, eller aktiviteten som
det jo også er set fra mit perspektiv, kræver det også at jeg sætter rammerne
for at det er en mulighed. Både ved hvert enkelt besøg og vanding ved planterne,
og i vores samtaler om hvad det er vi står og observerer på. Jeg skal altså
give plads til at nye erkendelser, interesser og spørgsmål kan få lov at opstå
i det enkelte barn.
Tegn
Jeg vil høre
efter om der kommer flere ord på planten. (stilk, blade, frø, rødder). Hvordan
taler børnene om processen og eksperimenterne. Ved de hvorfor der sker hvad der
sker.
Evaluering
Jeg vil
undervejs være opmærksom på de tegn jeg har opstillet, det kan give mig
en fornemmelse af om jeg er på rette vej. Og hvor engagerede er børnene
undervejs i forløbet. Det giver mig mulighed for at rette til undervejs, da det
er et forløb der strækker sig over flere dage. Da det jo også er en model der
er dynamisk og lægger op til at revurdere sine første tanker.
Mikroforskermetoden
Jeg vil give børnene mulighed for at være eksperimenterende i hele processen, og følge børnenes interesse. Jeg vil derfor gøre brug af mikroforskermetoden, hvor børnene i samspil med mig skal plante nogle frø. Jeg vil have nogle forskellige ting med til at plante i. Det er for at give inspiration til børnene der måske ikke selv kender alle mulighederne. Så vil jeg igen prøve at snakke med børnene om hvor vi kan plante dem, hvorfor og hvad de tror der sker når vi sætter frøene forskellige steder. (i mørket, uden vand, uden ilt, udenfor osv.) – men ud fra de undringsspørgsmål børnene stiller. Der vil i fællesskab blive lavet nogle forskellige hypoteser, som vi skal prøve at lave en plan for hvordan vi kan besvare.
Naturvidenskabelige
kompetence
Jeg vil i min
afprøvning have specielt fokus på nogle af de naturvidenskabelige kompetencer.
Det drejer sig især om 1. Kommunikative færdigheder indenfor naturvidenskab –
de sproglige perspektiver og 3. Evner til at forholde sig eksperimenterende til
naturfaglige sider af dagliglivet i skole og børnehave – en eksperimenterende
tilgang (Ejbye-Ernst & Stokholm, 2015)
Jeg har dette skema jeg fylder ud under vores første samtale om aktiviteten. Det er her jeg forklare børnene hvad jeg har med, og lægger op til at vi kan prøve og så nogle frø. Jeg har på den måde en mulighed for at huske hvad børnene siger, og få skrevet ned med det samme så vi sammen kan lave nogle eksperimenter og en plan for hvad der skal ske. (billeder kommer)
|
Eksperiment: |
Dato for igangsætning |
Børnenes tanker |
|
Kan blomster gro i sand? Vi sår nogle blomsterfrø i noget sand for at se hvad der sker. |
14.3 |
A "Jeg har ikke se om blomster kan gro i sand" Mig "skal vi prøve at så nogle blomster i sand så?" A "Ja men det tror jeg ikke de kan" |
|
vi tester dette, ved at så noget karse i noget vat, nede i en karton der er skåret halv over, vi presser derefter toppen ned over den nederste halvdel så der ikke kommer lys ind (billede kommer senere) |
14.3 |
L "frø skal have lys for at gro" Mig "Kan de ikke gro nede i mørke" L "nej" |
|
vi planter græskar i sand fra legepladsen (efterhånden er det blevet blandet sammen med jord fra legepladsen) |
14.3 |
S "Jeg tror græskar kan gro i sand" mig "Skal vi prøve og se om det kan det? " S "Ja, det kan vi da godt" |
|
Vi blander jord og sand |
14.3 |
K "jeg vil blande jord og sand og plante en agurk" mig "Tror du så vi kan få agurker" "Derhjemme planter vi i jord" K "Jeg tror jeg skal være bondemand når jeg bliver stor" sagt med stort smil på læben. jeg tolker dette som interesse for emnet og såning af frø. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jeg skal derefter hjælpe børnene med at få vandet blomsterne, kigget og snakket om udviklingen samt følge børnenes interesser i eksperimenterne.
Opdatering på praksisafprøvning billeder kommer 22.03
Her er de placeret et forholdsvist solrigt sted. tror der er tale om to gange bøg, og en mælkebøtte.Praksisafprøvningen i billeder.
Her er lidt billeder fra dagen hvor vi fik plantet.
mange valgte at benytte sig af de ting jeg viste dem, man kunne plante i. det var også muligt at plante udenfor eller noget helt tredje. De fleste børn var meget bevidst om hvordan man skulle så frø, og var ikke så meget i tvivl om at de skulle bruge jord vand og lys. Men vi har i nogle af eksperimenterne udfordret det synspunkt lidt. Børnene deltog i alle processor (på nær anskaffelse af materialer)
Referenceliste
Biodiversitet. (u.å.). WWF
Danmark. Hentet 5. marts 2024, fra https://wwf.dk/kaemper-for/biodiversitet/
Clark,
A. (2023). Slow knowledge and the unhurried child: Time for slow
pedagogies in early childhood education (Bd. 2023). Routledge/Taylor & Francis Group.
Ejbye-Ernst,
N. (2019). Natur, udeliv og science: Et nyt læreplanstema. Hans Reitzel.
Ejbye-Ernst,
N., & Stokholm, D. (2015). Et didaktisk perspektiv på kompetanceområdet
natur og udeliv. I Natur og udeliv: Uderummet i pædagogisk praksis (s.
182–212). Systime.
Farrell, H. (2016). Så dine frø og kerner: Genbrug dit køkkenaffald på en sjov og bæredygtig måde (H. Rask, Red.; S. Harding, Overs.; 1. udgave). Samvirke.
Dietl, U. (1982). Spirebogen (3. oplag). Komma.


















































Hej Jonas.
SvarSletTak for dit indlæg. Du har gang i mange spændende ting som jeg glæder mig til at følge. Især dit bananprojekt er jeg spændt på. Det er rigtigt godt du holder en god systematik med dine så-tidspunkter, lys og vandingsforhold osv. Det skal du endeligt fortsætte med.
Vh Christoffer
Hej Jonas. Dine plante eksperimenter ser ud til at køre derudaf med succeser og "nederlag". Det er så fint, og jeg vil her forholde mig til dine pædagogiske aktiviteter.
SvarSletDet er et fint forløb du har sat sammen med mange gode overvejelser i forhold til både praktik og didaktik. Det giver rigtig god mening at inddrage Clarks SLow pedagogy ind i arbejdet med planter, mens jeg er lidt mere skeptisk overfor din brug af mikroforskermetoden. Mikroforkser kræver at man arbejder med alle trinene systematisk, hvilket jeg tror (med streg under tror) er vanskeligt når man arbejder med spirring som første led. Mikroforsker Mikroforsker handler om at gå ud i naturen, undres over noget og så derefter søges svar på udringer vha. metoden. Fokuser i stedet på de naturvidenskabelige kompetencer, herunder kommunikation (Se kap 6 i Ejbye-Ernst & Stokholm, 2015). Til dette kan du med fordel gøre brug af produktive spørgsmål (s 197 i Ejbye-Ernst og Stokholm, 2015).
Tak for indlægget, det er grundigt arbejde.
Vh Christoffer